Tycker du att komforten i din Tesla kunde vara bättre? 



Det absolut enklaste och mest prisvärda alternativet är att byta stötdämparna till Tein. De är utvecklade för att vara så komfortabla som möjligt utan att ge avkall på väghållningen i din Tesla. 

Urklipp från tidningen Recharge (Auto Motor & Sport) som testat vår demobil.

"Skillnaden märks på en gång
Både i förarstol och baksäte märker vi komfortförbättringen direkt när vi börjar i stadstrafik. Den går för det första mycket bättre över farthinder. Bilen sväljer den initiala stöten och tillåter sig att gunga till lite mjukt efteråt – en tydlig skillnad. Snart passeras en järnvägsövergång – mycket bättre. Utanför en parkeringsplats har gatan försetts med några diagonala, halvt uppstickande ”trottoarkanter” som en sorts farthinder. Dessa träffar alltså höger och vänster hjul med viss fördröjning och vi kan därför tydligt fastställa att sidledsvickande rörelser har lugnats ner betydligt. Även ute på landsvägen är störande vickningar i sidled såväl som nickade i längdled klart förminskade om än inte helt eliminerade. Trevligt!"

MEN VAD SÄGER BILPROVNINGEN?
Men hur är det egentligen med tillbehör från eftermarknaden, får man fortfarande montera sådana prylar på dagens helbilsgodkända bilar? Vi frågade Bilprovningen och Per-Anders Blommefors, Besiktningsansvarig, Internrevisor, som svarade så här: ”Det är inte förbjudet i Sverige att använda eftermarknadskomponenter. Sen kan man säga lite ’generellt’ att fordonsägaren är skyldig att låta ett fordon genomgå en registreringsbesiktning om ändring utförts. Men inga regler utan undantag vilka framgår i Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2013:54. Till exempel punkt 5: ’Utbyte av enbart fjädrande element på personbil eller motorcykel som ger en sänkning eller höjning inom fordonets ursprungliga variation vid färd på väg. Detta gäller under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fulla fjädrings- och manöverrörelser samt att hjulupphängning och stänkskydd (stänkskärm) är i ursprungligt utförande’.”

HAR TESLA NÅGRA SYNPUNKTER?
Vi frågade Tesla hur de ser på att man exempelvis monterar andra stötdämpare/fjädrar än original, om detta kan påverka den fyraåriga nybilsgarantin och liknande. Svaret visar att det kan det eventuellt göra, beroende på vad som händer. Teslas kommunikationschef Maria Lantz svarar med följande undantag ur den begränsade nybilsgarantin: ”Delar eller tillbehör som inte är Tesla-originaldelar eller installation av dessa, eller alla former av skador som direkt eller indirekt orsakas av eller uppkommer till följd av installation eller användning av delar eller tillbehör som inte är Teslaoriginaldelar. 

TÄSSLA STORE klargör vad som med menas ovanstående kring garanti. Dvs om du får problem med att värmepumpen slutar fungera så är det varken ett direkt eller indirekt fel orsakat av hjulupphängningen. Skulle du få ett fel på någon bussning i hjulupphängningen så kan Tesla klassa detta som ett indirekt fel påverkat av dämparna. Men den risken är minimal av två anledningar; 
- dessa dämpare förlänger livet på bilens hjulupphängningar då dämpningen är mjukare. 
- Biltillverkare generellt godkänner sällan bussningar etc på garanti utan hänvisar snarare till "normalt slitage" eller "yttre påverkan" dvs de tror att det uppstått pga du kört bilen genom ett potthål i för hög hastighet eller dyligt. 


För dig som vill behålla befintlig markfrigång på din Tesla Model Y eller Tesla Model 3 så bör du titta på Tein EnduraPro Plus med bara dämpare där man använder befintliga fjädrar som sitter på bilen redan och ingen justering på hjulen behöver göras.     klicka på bilden längst upp att komma till produktsidan


För dig som vill ha en lite lägre bil och bättre komfort så rekommenderar vi Tein Street Advance Z Coilovers till din Tesla Model Y eller Tesla Model 3. klicka på bilden nedan för att komma till produktsidan