Det absolut enklaste och mest prisvärda alternativet är att byta stötdämparna till Tein. De är utvecklade för att vara så komfortabla som möjligt utan att ge avkall på väghållningen i din Tesla.
Urklipp från tidningen Recharge (Auto Motor & Sport) som testat vår demobil.
"Skillnaden märks på en gångMEN VAD SÄGER BILPROVNINGEN?
Men hur är det egentligen med tillbehör från eftermarknaden, får
man fortfarande montera sådana prylar på dagens
helbilsgodkända bilar? Vi frågade Bilprovningen och Per-Anders
Blommefors, Besiktningsansvarig, Internrevisor, som svarade så
här:
”Det är inte förbjudet i Sverige att använda
eftermarknadskomponenter. Sen kan man säga lite ’generellt’ att
fordonsägaren är skyldig att låta ett fordon genomgå en
registreringsbesiktning om ändring utförts. Men inga regler utan
undantag vilka framgår i Transportstyrelsens föreskrift TSFS
2013:54. Till exempel punkt 5: ’Utbyte av enbart fjädrande
element på personbil eller motorcykel som ger en sänkning eller
höjning inom fordonets ursprungliga variation vid färd på väg.
Detta gäller under förutsättning att hjul och däck har fritt
utrymme vid fulla fjädrings- och manöverrörelser samt att
hjulupphängning och stänkskydd (stänkskärm) är i ursprungligt
utförande’.”
HAR TESLA NÅGRA SYNPUNKTER?
Vi frågade Tesla hur de ser på att man exempelvis monterar andra
stötdämpare/fjädrar än original, om detta kan påverka den
fyraåriga nybilsgarantin och liknande. Svaret visar att det kan det
eventuellt göra, beroende på vad som händer.
Teslas kommunikationschef Maria Lantz svarar med följande
undantag ur den begränsade nybilsgarantin:
”Delar eller tillbehör som inte är Tesla-originaldelar eller
installation av dessa, eller alla former av skador som direkt eller
indirekt orsakas av eller uppkommer till följd av installation eller
användning av delar eller tillbehör som inte är Teslaoriginaldelar.
TÄSSLA STORE klargör vad som med menas ovanstående kring garanti. Dvs om du får problem med att värmepumpen slutar fungera så är det varken ett direkt eller indirekt fel orsakat av hjulupphängningen. Skulle du få ett fel på någon bussning i hjulupphängningen så kan Tesla klassa detta som ett indirekt fel påverkat av dämparna. Men den risken är minimal av två anledningar;
- dessa dämpare förlänger livet på bilens hjulupphängningar då dämpningen är mjukare.
- Biltillverkare generellt godkänner sällan bussningar etc på garanti utan hänvisar snarare till "normalt slitage" eller "yttre påverkan" dvs de tror att det uppstått pga du kört bilen genom ett potthål i för hög hastighet eller dyligt.
För dig som vill behålla befintlig markfrigång på din Tesla Model Y eller Tesla Model 3 så bör du titta på Tein EnduraPro Plus med bara dämpare där man använder befintliga fjädrar som sitter på bilen redan och ingen justering på hjulen behöver göras. klicka på bilden längst upp att komma till produktsidan
För dig som vill ha en lite lägre bil och bättre komfort så rekommenderar vi Tein Street Advance Z Coilovers till din Tesla Model Y eller Tesla Model 3. klicka på bilden nedan för att komma till produktsidan